Translate

2012. január 16., hétfő

Csapongó gondolataim

Tegnap nagyon sokat gondoltam nagyira a görhe sütése okán (persze, nincs is talán nap, hogy ne jusson eszembe valamiért). Ma folytatódott. Hazafelé jövet, a buszon eszembe jutott egy szikrázó napsütéses, havas, jeges, talán 1977, vagy 1978 januári délután. Egész délután olvastam, ő meg dohogott velem, hogy ilyen nagylány, és semmi haszna. :)) Közben tököt sütött. Olyan igazi, nagy, vaskos, otthon termett sütőtökből vágott háromszögeket. Aranyszínű volt, és édes. Sose lesz a hőlégkeveréses puccos sütőben olyan ízű, mint az, ami szénnel fűtött sparheltben készült.
Ahogy ezen tűnődtem, eszembe jutott a karácsonyi töklevesünk. Valamiért a felnőttkori énem nem szereti a sült tököt, de a sütőtök krémlevest igen. Amióta Legnagyobbom nem eszik húst, mindig ez a karácsonyi levesünk.

Egy tököt felkockázva, sütőpapíron szétterítve megsütök a sütőben 200 fokon, amíg szép színes külsőt kap. Mivel kisebbek a darabok, mint a normál töksütés esetében, nagyjából 30 perc elegendő.

Miután ez kész, hagymát felkockázok, vajon megpárolom, hozzáteszem a tököt, majd megszórom fehérborssal, curryvel, chiliporral, gyömbérporral, reszelek rá szerecsendiót.
Amikor jól összepirult mindez, akkor felöntöm zöldséglevessel (ritkán használok leveskockát, de ebbe szoktam tenni), és egy pohárnyi édes, ízes fehérborral (hárslevelű, cserszegi fűszeres, ilyesmik). Alaposan összeforralom, majd botmixerrel pépesítem. (Ez az a pont ameddig előzó nap elkészítem, hogy Karácsonykor, vacsora előtt pár perccel csak befejezni kelljen.) Öntök hozzá tejszínt, és még összerottyantom. Van, hogy a végén még egy kicsi bort löttyintek, akkor jobban érvényesül az íze. Azt gondolom, hogy bor nélkül is finom, csak akkor  intenzívebb fűszerezést igényel.

Közben egy tepsin szétterítek tökmagot, megpirítom a sütőben, ezzel szórjuk meg a tetejét, és meglocsoljuk tökmagolajjal.





Amíg ezt írtam, tovább csapongtak a gondolataim, Janikollégám irányába, aki nyers koszton él évek óta. Látom magam előtt, ahogy megbillentené a fejét, mosolyogna kedvesen, ha elmesélném neki, hogy sült tökből főztem levest. Utána megkínálna finom nyers kekszei valamelyikéből, és megbeszélnénk a nyers sütőtök élettani hatásait. Elmondaná, hogy méregtelenítő hatású, nagyszerű antioxidáns, és nagyon örülne, hogy legalább a tetejére pocsolt tökmagolaj nyers. :))

Nincsenek megjegyzések: