Translate

2014. július 17., csütörtök

Vegán vacsora

"Rákaptunk" a sült kelkáposztára. Akár wokban, nagy lángon pirítva, folyamatosan keverve, akár sütőben sütve nagyon ízes. Ma is ezt ettünk. Készült hozzá csicseriborső alapú fasírt, egyiptomi paradicsommártás és teljeskiőrlésű kuszkusz. Soha rosszabb vacsorát!

Előre szólok, hogy SOKKAL kevesebb macera, mint egy akkora adag rántotthússültkrumpli kombó, az ízek pedig leírhatatlanul jók.

Csicseriborsó fasírt:

Hozzávalók:
  • 2 marék 3 napig áztatott csicseriborsó
  • 3 evőkanál lenmag
  • fél bögrényi szezámmag (aminek az egyharmadát majd a kelkáposztára szórom)
  • 1 db vöröshagyma
  • 5 cikk fokhagyma
  • 1,5 kávéskanál só
  • 2 evőkanálnyi római kömény
  • 1 evőkanálnyi koriandermag
  • 1 teáskanálnyi feketebors
  • 1 szárított csípőspaprika magostól
  • 1 teáskanálnyi kardamom (most zöldet használtam)
  • 2 evőkanálnyi citromlé
  • 1 csokor petrezselyem
  • a sütéshez növényi olaj

Legelőször a szezámmagot pirítottam meg. Egy tapadásgátlóval bevont serpenyőbe szórtam egy kevés sót, megforrósítottam, beleöntöttem a szezámmagot és nem túl nagy lángon folyamatos kevergetés mellet aranyszínűre, illatosra pirítottam. Mivel a serpenyő aljának a melegétől tovább pirul, vagy át szoktam önteni egy tányérra, vagy kevergetem még egy darabig. Mindez összesen 3 percet sem vesz igénybe.

Mikor már nem volt forró a szezámmag, beleöntöttem az aprítógépbe a 2/3-át, hozzászórtam a lenmagot meg a fűszereket és megdaráltam. 

Amíg a gép darált, én felaprítottam a vöröshagymát és összezúztam a fokhagymát, azután a hagymák, a főtt csicseriborsó és a  citromlé is a darálékhoz került. Újra bekapcsoltam az aprítógépet  és összedaráltam, kevertem az egészet. Egy picike -talán 2 evőkanálnyi- vizet is kellett hozzá tennem, hogy megfelelően elkeveredjen. Amikor kész lett a massza, hozzákevertem a felaprított petrezselyemzöldet is, és lefedve betettem a hűtőszekrénybe, hogy a lenmag áldásos hatását kifejthesse és majd egyben maradjanak a fasírtok sütés közben.




Pirított kelkáposzta

Hozzávalók:

  • 1 közepes fej kelkáposzta
  • 2 kávéskanál római kömény
  • 1 jó nagy csipet só
  • 2 evőkanálnyi olívaolaj (bármilyen olaj)
A pirított kelkáposztához a kelkáposztát elnyolcadoltam és a cikkeket vékony szeletekre vágtam. Az olajat a wokban megforrósítottam, beledobtam a római köményt, és amikor pattogni kezdett, beletettem a káposztacsíkokat. Nagy lángon, gyakran kevergetve megpirítottam. A sót csak a végén szórtam rá, hogy ropogós maradjon. A végén a szezámmag maradékát is rászórtam.

Egyiptomi, szurokfüves paradicsomszósz (forrás: Horváth Boldizsárné Húsz ország konyhája)

Hozzávalók:
  • 4 evőkanál olívaolaj
  • 2 fej karikákra vágott hagyma
  • 1 gerezd zúzott fokhagyma
  • 4 db hámozott, felszeletelt paradicsom
  • 1 dl-nyi paradicsompüré
  • 2 teáskanál citromlé
  • 2-3 ágacska szurokfű (1 kk. szárított)
  • 1 késhegynyi őrölt csípőspaprika
  • őrölt bors
Az olajon megpároltam a hagymaszeleteket, rátettem a felszeletelt paradicsomot, a fűszereket, jól felforrósítottam, ráöntöttem a paradicsompürét és összefőztem.

Kuszkusz:

Hozzávalók:
  • 1,5 bögre teljeskiőrlésű kuszkusz
  • 2,5 bögre forróvíz
  • őrölt bors
Borsot őröltem egy magasfalú tál aljába, rátettem egy nagy csipet sót, a kuszkuszt, elkevertem, ráöntöttem a forróvizet, újra elkevertem, lefedtem és kb. 15 percig hagytam ázni, azután újra átkevertem.

Amíg a kuszkusz ázott, kisütöttem a fasírtokat.

Egy serpenyőben félujjnyi napraforgó olajat hevítettem, és a diónyira gömbörgetett, majd ellapított fasírtokat pirosra sütöttem mindkét oldalukon.


Nincsenek megjegyzések: